Historische Vereniging Wormerveer

Beginpagina > Straten in Wormerveer > Goudastraat - Tuinstraat - Voltastraat Stadsvernieuwing

De_Zetter-1.jpg
Op de plaatst van drukkerij Meijer verscheen de flat "De Zetter."
De_Zetter.jpg
Nieuwbouw flat "De Zetter"aan de Wandelweg. Deze flat is i.p.v. gekomen voor drukkerij Meijer. Het begin van alles, de kelder met het "gouden randje."
Drukkerij_Meijer.jpg
De sloop van Drukkerij Meijer was het begin van een moeilijke periode.
Goudastraat-1.jpg
Het straatbeeld van de Goudastraat omstreeks de eeuwwisseling
Goudastraat-2.jpg
Ook dit is de Goudastraat. Kinderen op straat en nog geen auto te bekenen
Goudastraat-3.jpg
Goudastraat lang geleden. Kinderen kunnen nog heerlijk spelen op straat
Goudastraat.jpg
De Goudastraat is al sinds 1883 in gebruik. Dat valt op te maken uit de tekst van een gedenksteen die te voorschijn kwam toen een sloot gedempt werd. Op de steen viel te lezen:
"Op den elfden juli 1883
is de eersten steen deze brug gelegd
door Jan Waal, oud 75 jaar
Stichter deze straat." Het heeft de nakomelingen van Jan Waals nooit lekker gezeten dat de nieuwe straat niet de naam van de stichter droeg. In 1886 doet zoon Piet - na het overlijden van zijn vader - andermaal een poging om de naam Goudastraat in Jan Waalstraat om te zetten. Maar ook deze keer hadden de vroede vaderen er geen oor na. De heer W. Rozemeijer uit de buurt heeft de gedenksteen bewaard: de steen komt nu goed terecht in de Jan Waalstraat.
Goudastraat_-_Tuinstraat.jpg
Het zelfde doorkijkje dat nu Jan Waalstraat heet tijdens de nieuwbouw aan de Tuinstraat.
Goudastraat_34-36.jpg
Zes piepkleine woningen zaten onder dit ene dak. Hiervoor kwamen twee woningen in de plaats. Goudastraat 34-36
Herman_Gorterschool-1.jpg
Goudastraat. De Herman Gorterschool
Herman_Gorterschool.jpg
Het slaan van de eerste paal van de nieuwe Herman Gorterschool aan de Goudastraat door wedhouder R. Pans op een kille, maar toch feestelijke dag.
Tuinstraat-1.jpg
Tuinstraat. Deze hele rij huizen is gesloopt om ruimte te maken voor een blok nieuwbouw van vijf woningen met parkeergelegenheid
39 bestanden op 4 pagina(s) 1

Kies een taal: