Historische Vereniging Wormerveer

F06286_vergr.jpg
Nieuwbouw op de Celebesstraat van Jan Betlem
F13284.jpg
Het Zwarte Landje aan de Javastraat-Celebesstraat vermoedelijk omstreeks 1912-1916.
Tenten bouwen, voorstellingen geven, theatermaken, het was in die tijd een dolle boel!
Rechts een stukje van een dubbel woonhuis met winkel. Linker woonhuis werd destijds bewoond door de fam. Gravenstein en rechts door de fam. P. de Koster, die daar ook een winkeltje bestierde met boter-kaas-eieren, ook ventte hij zijn waar uit.
Rechts van het midden, tussen schoorsteen en makelaar door, de Ädelaar""van de zeepfabriek van Dekker.
Links de gebouwen met de puntgevels van misschien de bottelarij van Smit?
Verderop Bakker en Stoffels Kartonnage.
Bovenaan de ladder staat Pieter Cornelis Klinkenberg en daaronder Cornelis van Gemeren.
De foto is waarschijnlijk gemaakt op zondag gezien voor die tijd nette mooie jurkjes van de meisjes en boezeroens met strik van de jongens.
Alle jiongens een pet en (slechts) 2 meisjes een hoed.
F13285.jpg
Een deel van het Zwarte Landje aan de Javastraat/Celebesstraat in Wormerveer-Zuid omstreeks 1931-1933.
Links de pas opgeleverde woningen aan de Javastraat en Celebesstraat van Woningbouwver. "De Arbeid".
In het midden het bekende "Slachthuis", later ook gedeeeltelijk in gebruik door vishandel Piet Kok. Zijn zoon Andries voetbalde veel op het Zwarte Landje.
Rechts het dubbele woonhuis van de fam. Gravenstein en fam. de Koster ( met winkel).
F14210.jpg
Voetbalwedstrijd op het Zwarte Landje. Celebesstraat/Javastraat