Historische Vereniging Wormerveer

Zoekresultaten - "gegeven"
Bankakade_1915.jpg
Bankakade plm. 1915
F14322.jpg
Pelmolen Het Vool te Wormerveer. Foto A: Pelmolen het Vool (Het Veulen) aan de Zaandijkerweg te Wormerveer. Foto begin 1900.
Foto B: Woensdag 19 augustus 1930 om kwart voor een is deze laatste Wormerveerse molen in vlammen opgegaan. Het vuur greep zo snel om zich heen dat, aangewakkerd door een harde zuidwesten wind, de molen binnen enkele minuten in lichterlaaien stond.
Foto C: Het overgebleven gedeelte, het verkoolde geraamte van de romp en de wieken, werd door de autoriteiten een gevaar voor het verkeer geacht en daarom werd opdracht gegeven het gevaarte om te trekken.
Foto D: De plaats van het Vool 9zie witte pijl) is terug te vinden op het fabrieksterrein van Loders Croklaan te Wormerveer. De zwarte pijl geeft de voormalige scheidingslijn aan van weg en sloot.
F14322.jpg
Pelmolen Het Vool te Wormerveer. Foto A: Pelmolen het Vool (Het Veulen) aan de Zaandijkerweg te Wormerveer. Foto begin 1900.
Foto B: Woensdag 19 augustus 1930 om kwart voor een is deze laatste Wormerveerse molen in vlammen opgegaan. Het vuur greep zo snel om zich heen dat, aangewakkerd door een harde zuidwesten wind, de molen binnen enkele minuten in lichterlaaien stond.
Foto C: Het overgebleven gedeelte, het verkoolde geraamte van de romp en de wieken, werd door de autoriteiten een gevaar voor het verkeer geacht en daarom werd opdracht gegeven het gevaarte om te trekken.
Foto D: De plaats van het Vool 9zie witte pijl) is terug te vinden op het fabrieksterrein van Loders Croklaan te Wormerveer. De zwarte pijl geeft de voormalige scheidingslijn aan van weg en sloot.
F16041.jpg
Harmonie Ons Genoegen, cursus gegeven ook aan de jongeren ongeveer in 1930
F17031.jpg
Zaandam.
De in 1902 gebouwde stoomijsbreker Jacob Langeberg op het Noordzee kanaal. Dit schip was door de vorige eigenaren ontdaan van de afgekeurde ketel. Een andere ketel was reeds aangekocht, maar deze heeft een lange periode op het terein van Loders Croklaan gestaan.
Voor het transport van deze 26 ton wegende ketel moest groot materiaal worden in gezet. De enorme kraan van J.Schol heeft de klus geklaard. Hier nog gegevens vabn dit schip. Naam jacob Langeberg, ex v.Botticher ijsbreker. gebouwd 1902 werf F.Schichau Elbing nr. 2026.
Afmetingen: 26.75x6.63x3.20 meter. Ketel: 2 vuurs, schotse ketel 15 atm. machine : Triple expansie stoommachine 700 1 pk.
Ligt nu aan het zuideinde
FB241017-2.jpg
Stoomspuit van Wormerveer. Hier wordt een demonstratie gegeven op de Zaanweg. Op de foto zien wij Cees Wehnes.
FB241017-3.jpg
Stoomspuit van Wormerveer. Hier wordt een demonstratie gegeven op de Zaanweg. Op de foto zien wij Cees Blij en Klaas Kruiver.
FB241017.jpg
Stoomspuit van Wormerveer. Hier wordt een demonstratie gegeven op de Zaanweg. Op de foto zien wij vlnr. Cees Blij, Klaas Kruiver en Cees Wehnes. Het busje op de achtergrond was van G. Kox en Zn BV de verfgroothandel van het Noordeinde.
IF01012019.jpg
Tekening van (...) Vonk 2017. Zuideinde met op de voorgrond de Stoomijsbreker Jacob Langeberg. Met meer dan 700 ipk is de Jacob Langeberg Nederlands sterkste stoomsleepboot. Het schip is echter al sinds begin tachtiger jaren niet meer onder stoom geweest. De stichting tot behoud van het stoomschip, de huidige eigenaresse van deze boot, is druk bezig met de restauratie. Daar achter ligt de Elfin. Op 12 mei 1933 werd door de Engelse marine opdracht gegeven voor de bouw van HMS ELFIN. Stoom-lichter / torpedo werkschip ELFIN. Gered van de sloop en nu nog regelmatig onder stoom. Op de achtergrond zien wij de Adelaar
Krommenieerweg_70.jpg
Krommenieërweg ter hoogte van nr. 70 omstreeks 1915
Krommenieerweg_bij_Veerbrug.jpg
Krommenieerweg bij Veerbrug
Marktstraat_gezien_vanaf_de_Zaan_omstreeks_1895.jpg
Begin van de Marktstraat gezien vanaf de Zaan, omstreeks 1895
20 bestanden op 2 pagina(s) 1

 

Kies een taal: