Historische Vereniging Wormerveer

Zoekresultaten - "sloten"
F13121.jpg
West-Knollendam: Foto uit 1905, gezicht op Westknollendam, met in het midden oliemolen De Bakker. Deze in 1689 aan de Tochtsloot (de verbinding tussen Zaan en Markervaart) gebouwde molen ging in 1909 door brand volledig verloren. De fotograaf stond - en de koeien lagen - in de kleine Karnemelkspolder, die na de Tweede Wereldoorlog voor een deel als industriegebied is ingericht. Dat werd mogelijk nadat de polder voor verkeer was ontsloten door de aanleg van de provinciale weg, die vanuit de Zaanstreek langs Markenbinnen naar De Rijp en Alkmaar voert. Voor deze weg werd een brug over de Tochtsloot (soms ook Tapsloot genoemd) geslagen, op de plek waar tot dan toe een pontveer had gevaren: het pontje van Jan Zwart. In de ongeveer 42,5 hectare grote polder is tijdens de laatste oorlog op tamelijk grote schaal turf gestoken. In de Eerste Wereldoorlog werd er groente geteeld, die in de dichtbij gelegen, tot drogerij verbouwde oliefabriek De Vrede verwerkt en verpakt werd (GAZ).
F16177-1.jpg
Joop Koekkoek op bezoek bij Wethouder Th. de Grunt. Bij het overhandigen van 584 handtekeningen voor het dempoen van de sloten langs de Oost-Indischekade Bankade en Billitonkade. Dagblad voor de Zaanstreek "De Typhoon" van zaterdag 15 juni 1968
F16177.jpg
Al 400 handtekeningen in actie voor slootdemping. Op de foto zien wij Joop Koekkoek die een handtekeningen actie heeft gestart voor het dempen van de sloten langs de Oost-Indischekade Bankakade en Billitonkade. Krantenbericht is uit het Dagblad van de Zaanstreek "De Typhoon" van donderdag 30 mei 1968
F18393-24.jpg
Laad en losplaats voor kolentransport. Kolentransportbaan gasfabriek. Bij een van deze lossporen was een hijskraan. In 1925 werd voor de Zaanweg. tussen de Zaanbrug en de Spoorstraat een nieuwe loswal gebouwd. Er kwam een nieuwe aansluiting met de spoorweg zodat de draaischijven konden vervallen. Het spoorlijntje langs de Zaan werd 28 mei 1972 afgesloten.
F18393-24.jpg
Laad en losplaats voor kolentransport. Kolentransportbaan gasfabriek. Bij een van deze lossporen was een hijskraan. In 1925 werd voor de Zaanweg. tussen de Zaanbrug en de Spoorstraat een nieuwe loswal gebouwd. Er kwam een nieuwe aansluiting met de spoorweg zodat de draaischijven konden vervallen. Het spoorlijntje langs de Zaan werd 28 mei 1972 afgesloten.
FB22062018-1.jpg
Transvaalstraat jaren 60. In 1900 begon men met het maken van een nieuwe straat op een stuk weiland tussen de Marktstraat en het Sluispad, destijds eigendom van de Wed. F. Abelen. Op 25 maart 1900 was de straat gereed en kreeg de naam Transvaalstraat. De eerste bewoners waren o.a. meester Cramer die aan school C verbonden was, Minnesma, de metselaar en de bakkerij van Kelder was één van de oudste zaken van de straat. Het café van Sman, waarin het Leger des Heils samenkwam en waaraan later de naam van de worstelkampioen Jan Sint, nauw verbonden was. In het najaar van 1900 vroeg meester Cramer aan de gemeente of er ook wat licht in de straat kon komen. Op 13 oktober 1900 besloten de raadsleden twee gaslantaarns aan te brengen, niet veel, maar het was toch iets. Na aankoop van de overige grond werden later de Oranjestraat en de De Wetstraat aangelegd, die met de Steynstraat de Transvaalbuurt vormden.
KF08465.jpg
Schaatsplezier op de sloten. De sleetjes kwamen ook weer te voorschijn.
Sluispadsloot en Oversluispad 16-2-1978
KF08465.jpg
Schaatsplezier op de sloten. De sleetjes kwamen ook weer te voorschijn.
Sluispadsloot en Oversluispad 16-2-1978
w08036A_11_1.jpg
Hof Saenden Hof Saenden gezien vanuit de besloten achtertuin
W08036M_36_1.jpg
De laatste dienst in deze kerk aan het Krommeniërpad werd gehouden op zondag 13 Maart 1932 door Ds. J. Aalberts laatste tekst zalth 25 - 11 laatste vers en de deur werd gesloten
   
10 bestanden op 1 pagina(s)

 

Kies een taal: