Zoekresultaten - "wam" |
Eindelijk na een paar kilometer zwoegen, kwam water in zicht en waggelend van een schots, gleden we er zachtjes in.
Maar bij de Zaanbrug aangekomen, begon de ijspret op nieuw. Nog dichterwas het pakijs door de sterke wind in de zaanbocht bijeen geschoven. Een groen kanadese kano zat bovenop een groot ijsveld en kon niet verder.
Met een gevoel , alsof wij de hele dag hadden gevaren, stapten wij voldaan in Wormerveer aan wal
|
|
Branden in oliefabrieken kwamen geregeld voor. Zo was er in de uit 1857 daterende fabriek de Tijd van Wessanen een brand in 1868. De fabriek werd daarna gemoderniseerd en in 1895 volgde nog een tweede modernisering. In 1898 was het weer raak: een enorme brand verwoeste De Tijd, De Vlijt en de belendende pakhuizen. De in het kader van modernisering kort tevoren bestelde sprinklerinstalatie kwam helaas te laat. Gelukkig waren er voldoende reserves gevormd, zodat de fabriek nog in 1898 weer kon gaan draaien. Op deze foto uit het Gemeentearchief Zaanstad bekijken toeschouwers de restanten van de tot de grond afgebrande oliefabriek. Deze foto is ook in het beeldarchief van de Historische Vereniging Wormerveer aanwezig als glasnegatief uit de collectie van Jan van Leeuwen
|
|
Karnemelkspad Gezien naar het noorden toe, richting Zaanweg. Rechts het vroegere pand van Handelsonderneming Brouwer, later kwamen onder andere Turkenburg,
textiel en Zeeman textiel in het pand.
|
|
De Vrede Westknollendam. Uitbreiding afdeling 4 en 5 1969 - 1970. In het land kwamen houten rijplaten
|
|
De Vrede Westknollendam. Uitbreiding afdeling 4 en 5 1969 - 1970. Pech op 21 augustus. Heiblok van 3 ton in de sloot: Toch kwam het werk die avond klaar.
|
|
De Vrede Westknollendam. Uitbreiding afdeling 4 en 5 1969 - 1970. De muur stutten.... de muur kwam naar binnen tijdens het uitgraven op 27 augustus.
|
|
West-Knollendam:
Stoomolieslagerij "De Vrede", Fabriek van Lijn- en Raapolie, murwe, halfzachte en harde Lijnkoeken, diverse Raapkoeken.
Uit lijnolie werden drie soorten lijnkoeken gemaakt: murwe, halfzachte en harde. De verschillen kwamen tot stand door de duur van het persen en in de molen door het aantal slagen (aantallen voor- en naslag). De harde koeken bevatten minder eiwit omdat de olie er bijna volledig werd uitgeperst. De murwe hadden het hoogste vetgehalte. Het gewicht per koek bedroeg ongeveer 1 kilo.
|
|
Edisonstraat
opa en oma De Ruijter, achter het paar met de kinderwagen.
Kwam na de oorlog een schoenmaker in.
De overige ramen werden gehuurd bij de firma Bakker voor etalagedoeleinden.
|
|
In de jaren '20 werd bij verkiezingen het wegdek volgekalkt met leuzen en hier op Plein 13 in Wormerveer, zelfs met communistische symbolen zoals hamer en sikkel. Dat mocht niet en dus was het nachtelijk duister afgewacht voordat deze ploeg in actie kwam. (part. coll.) (afbeelding uit "Ach Lieve Tijd")
|
|
In het sluishokje van de Zuidersluis in Wormerveer zat Nico Schenk dag in dag uit schoenen te lappen. De combinatie van schoenmaker en sluiswachter kwam vroeger heel dikwijls voor, eigenlijk bij alle veel gebruikte sluisbruggen. De Zuidersluis lag op de scheiding van de Zaanweg en de Dubbelebuurt en is in 1938 gesloopt: de foto werd een jaar of tien eerder gemaakt. (GAZ) (afbeelding uit "Ach Lieve Tijd")
|
|
Atelier voor Bouwkunst en Onderzoek (Zwammerdam) maakte in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven een programma van eisen en een architectonisch ontwerp voor de huisvesting van dit nieuwe centrum, dat voor Wormer een belangrijke aanwinst zal kunnen worden.
Het gebouw Mercurieus Lucullus aan de Zaan, dat na restauratie en herinrichting het Provinciaal Archeologisch Museum wordt, een voorbeeld van het behoud van Nederlands i ndustrieel erfgoed door herbestemming.
|
|
Bevrijdingsfeest/Herdenkingsfeest. Burgemeester Slager en Majoor Thomassen voeren het woord, daarna een grote historische optocht door Wormerveer met voorop de Stoomspuit uit 1901 met paardentractie van Wormerveer en brandweerwagens. De paarden kwamen van stalhouderij Bakker. Foto 20 juli 1945
|
|
44 bestanden op 4 pagina(s) |
1 |
|
|